lørdag 1. august 2009

Hvem ville du stemt på?

Nå er det ikke lenge igjen til 14. september, og da er det endelig på tide å ta makten som vi har fått, og bruke den. Mange ungdommer bruker ikke stemmeretten sin, mye fordi de ikke vet hva de skal stemme på. Og jeg forstår dem godt. Det er vanskelig å finne et parti som representerer deg på en god måte, og som står for det du mener, og jeg håper derfor at mange bruker tiden på å finne litt ut av hvilket parti som står for det du mener, og det du vil skal skje i fremtiden, og det du ønsker for fremtiden.

I lys av ulykken utenfor Langesund, hvor et lasteskip har gått på grunne og lekker olje, syns jeg det er på tide av det antageligvis ganske oppbrukte, og for enkelte kjedelige temaet; miljø. Denne siste ulykken viser vel at vi har mye å lære, og mye å gjøre for fremtiden. Miljøorganisasjonene er bekymret på grunn av oljen som truer sjøfugl og strandområder, og mener at ulykken ved Langesund er et eksempel på dårlig og hvor mangelfull oljevernberedskapen er langs norskekysten.

Jeg syns det er helt forferdelig å se bilder av ærfugl tilgriset med olje, og overskrifter som "Sjøfugl skytes i hopetall". Hva må til for at politikerne skal skjønne at Norge trenger en bedre oljevernberedskap, og at vi må heller verne sårbare områder framfor å la oljeindustrien slippe til? Jeg vet at folk og spesielt ungdommer er drittlei å høre om klima og miljø, og jeg skjønner det godt, likevel er det så sinnsykt viktig å fokusere på det. Kampen mellom oljeselskapene og miljøorganisasjonene om oljeboring i Lofoten og Vesterålen, eller varig vern er en av de viktigste politiske sakene foran årets valg, og jeg håper virkelig mange tenker litt gjennom og leser litt for hvilket parti man stemmer på. Er du interessert i miljø og usikker, eller bare nysgjerrig og vil lese, anbefaler jeg en tur innom Natur og Ungdoms hjemmeside hvor de har laget en side som handler om de forskjellige partiene og deres syn på viktige ting innenfor miljø: "Hvilket parti ville miljøet stemt på?"

Med fingre og tær krysset satser jeg på at miljøbevegelsen slår gjennom og kommende regjering blir en handlekraftig regjering som tar miljøet på alvor, og handler deretter. Lykke til med stemminga.

1 kommentar:

  1. Hei, god kveld! :)

    Jeg skjønner, takk for at du skrev en lang og fyldig kommentar.
    Skal heretter begynne å ha lenger konkurranser.
    Vel det er fra både kjente, og ukjente. Sjangerne er alt mulig, alt fra metal til pop, fra pop til electronica osv! :)

    Ellers, alt bra med deg?

    SvarSlett